dimecres, de gener 23, 2008

No emprenyis l'amic de l'amic de l'amic meu

El diumenge passat, l'amic d'un amic d'un amic meu va ser segrestat a Chocó, Colombia, per les guerrilles narcòtiques i mafioses de les FARC. L'amic del meu amic té un blog excel·lent que sempre m'oblido d'enllaçar. Ell va ser un dels principals responsables de la meva obsessió amb l'obra de Bolaño, car va dibuixar el territori triangular de col·lisions i desastres per on creix l'obra de l'escriptor. És aquest:




Jo tinc un amic que va patir un secuestro express fa poc, a Caracas. No vaig tenir temps de sentir la terrible impotència que provoca veure un amic teu en una situació tan lamentable, trista, injusta, perquè un secuestro express es caracteritza per durar uns pocs dies, unes hores. Ara llegir els darrers posts de l'amic de l'amic em provoca un desassossec íntim. Un dels seus comentaristes va escriure; Cómo duele esta vaina, mierda. No és pot ser més precís. D'aquí uns dies espero que podré saludar personalment a l'amic del meu amic. Segurament es mostrarà evasiu i silenciós, abatut, i jo no podré discutir amb ell sobre l'enigmàtic interrogant que posa fi a l'obra de Bolaño. Tan de bo el seu amic sigui alliberat ben aviat, i aleshores ell estarà content i relaxat, i jo també estaré content i relaxat, i potser així podrem trobar algun significat al terrible ? que penja sobre les nostres vides absurdes. Cómo duele esta vaina, mierda.



powered by ODEO
Ausencia (performed by Cesaria Évora), Goran Bregovic
B.S.O. Underground, 1995



Més informació aquí

6 comentaris:

Francesc Puigcarbó ha dit...

Hola: ves que el teu amic no ho traies d'aqui:http://www.flickr.com/photos/plazahernandez/1443418996/

ho vaig fer servir una temporada de títol al meu bloc 2666, fins que vaig trobar la "mare de totes les fotos" de Ciudad Juarez

subal ha dit...

Pel que tinc entés (de segones veus confiables), és que en J. va ser qui va fer les dues versions del triangle. El triangle va sortir per primera vegada en una revista colombiana. Tenint en compte que J és colombià, la cosa casa. De totes formes aviat ho podré confirmar.

salutacions cordials!

Javier Moreno ha dit...

La versión que enlaza Francesc fue la que salió en la revista, sí. Es basada en el triángulo que Subal tiene, pero el ilustrador obvió algunas lineas y colores que a mí por esos días me parecían cruciales. Ahora me gusta que existan varias versiones. Ojalá hubiera más.

En realidad ese triángulo no era un análisis literario sino una excusa para un cuento bolañiano que supuestamente acompañaría la revista como un comic de dos páginas al cierre. Al final se volvió de una página y el diagrama sólo se sugiere en un recuadro, sin ninguna explicación.

subal ha dit...

Muchas gracias por la info, señor J. A mí me gustaría un diseño tridimensional del triángulo. Ganaríamos en mensajes ocultos, detalles que ahora nos pasan desapercibidos...

Javier Moreno ha dit...

A mí me gustaría uno animado, como digo en mi ensayo post-teorizador.

Pero en últimas lo ideal sería que hubiera un diagrama por cada cuál. Decidir unos principios básicos, para entendernos, y que todos hicieran uno distinto, y luego discutir con sólo los diagramas. Yo opino (Diagrama 1), a lo que otro respondería: No, estoy en desacuerdo, (Diagrama 2), aunque a veces (Diagrama 3). Si somos cuidadosos, podríamos generar una sintaxis universal gráfica para la discusión literaria. Seguro que nos ahorraríamos muchos malentendidos e intercambios de insultos. :)

subal ha dit...

INteresantísimo ensayo, señor J, aunque ya conoce de mis discrepancias sobre el ? y La universidad desconocida...

Yo le sugiero que busque alguna beca, y nos vamos de vacaciones un par de meses y discutimos sobre su triángulo... se me ocurre ahora mismo que no debe ser muy dificil construir una maqueta gaudiniana en forma de cono invertido, con la obra de Bolaño... una cosa así.

Ittuyo que tendremos ocasión para discutirlo...